راهکار درباره لجبازی کودک

سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر. دختر من 2 سال و 3 ماهش هست و خودم حس می کنم واسه جلب توجه و بازی میاد من و باباشو میزنه ناغافل... یا حتی من نزدیک باباش میشینم میاد میزنه تو صورتم که حس می کنم از حسادته... یا اگه اجازه ندم بره بیرون گاهی وقت ها می خواد منو بزنه اینم بگم قبلا که کوچک تر بود وقتی منو میزد میرفت به باباش می گفت مامان رو زدم و باباش از این کلمه خندش می گرفت. چیکار باید بکنم این زدن رو فراموش بکنه؟ نه تنها مارو میزنه مادربزرگش رو هم میزنه... و اینکه سر هر چیزی گریه می کنه بیشتر و شدیدتر وقتی 2/3 ساعت بیرونه نمیاد خونه و مجبوریم با گریه و وعده شکلات و بستنی بیاریمش خونه... یا وقتی خونس وقتی کسی بیاد پشت درمون دیگه باید باهاش بره بیرون... ما تو یه ساختمون با مادربزرگ و عموهاش زندگی می کنیم ... هر چی آروم باهاش صحبت می کنم اصلا گوش نمیده انقدر جیغ و گریه می کنه که عصبی میشم و مجبور میشم دعواش کنم و میفرستمش تو اتاقش میگم اینجا گریه کن که بعدش آروم میشه میاد بغلم... من دوست ندارم با دعوا کردن آروم بشه میخوام گوش بده به حرفام وقتی باهاش آروم و قشنگ صحبت می کنم... ممنونم.


سلام دوست عزیزم

 در وهله ی اول هماهنگی تربیتی شما و همسرتان بسیار مهم است اینکه سعی کنید هر دو در یک تیم باشید و یک حرف را با قاطیت همراه با مهربانی تکرار و تمرین کنید تا کم کم باشما همراه تر شود. 

نکته دوم وقت با کیفیتی است که برای کودک میگذارید سعی کنید روزانه دو ساعت وقت با کیفیت برای او داشته باشید و با او بازی کنید تا حلقه ارتباط عاطفی شما با کودک قویتر شکل بگیرد و به نسبت بیشتری کودک با شما همراه خواهد شد و حرف شنوی بیشتری خواهد داشت.همچنین به دلیل موقعیت زندگی و ساختمان خانوادگی حتما قانون و برنامه منظمی داشته باشید و برای کودک برنامه ریزی داشته باشید که فقط ساعتی را به بیرون رفتن می تواند داشته باشد و بقیه روز او را با چیدن فعالیت های مختلف غنی تر کنید تا کودک با انگیزه بیشتر با شما همراه شود. بهتر است در مواقع لجبازی کودک کنار او بروید و با او صحبت کنید اگر نپذیرفت کمی از او دور شوید و دوباره کنارش روید و پیشنهاد یک فعالیت تازه را به او بدهید و با صبوری تکرار و تمرین داشته باشید و بهتر است او را داخل اتاق نفرستید که احساس طرد شدگی داشته باشد. و همچنین در بحث مدیریت هیجانات ابتدا شما و همسرتان الگوی خوبی برای او باشید و در مورد هیجانات در طول روز خود با او صحبت کنید تا به مرور هم با هیجانات آشنا شود و هم بتواند به طرز بهتری مدیریت کند.

X